Inrichting schoolgebouw in Peru

In Nueva Juventud, een wijk net buiten Lima, Peru, zijn veel kinderen die op straat leven. Vaak maken ze weliswaar deel uit van een gezin, maar door conflicten of mishandeling hebben ze vaak geen idee hoe een gezond functionerend gezin eruit ziet. De stichting Brazos Abiertos (‘Open armen’), ontstaan vanuit Jeugd met een Opdracht, wil deze gezinnen begeleiden om hun potentieel te herkennen en te gebruiken. Op dit moment zijn ze betrokken bij 170 gezinnen.

De kinderen zijn de eerste gezinsleden die door Brazos Abiertos worden benaderd. Voor hen worden onderwijsprogramma’s georganiseerd. Zo ontstaat een vertrouwensrelatie met het hele gezin, die dan ook worden uitgenodigd voor diverse programma’s.

De kinderen gaan ook naar school op het terrein van Brazos Abiertos. Er is een tekort aan plekken op openbare scholen, zeker in arme wijken als Nueva Juventud. Bovendien moeten ouders daar betalen voor schoolmaterialen en uniformen. Als dat geld er niet is, gaan de kinderen niet naar school. Het gratis onderwijs dat Brazos Abiertos aanbiedt is bovendien ook een manier om met de ouders van de kinderen in contact te komen.

In 2023 is het laatste deel van de school gebouwd. Voor de inrichting van het lokaal worden zo veel mogelijk materialen uit een vorig, tijdelijk gebouw gebruikt, maar er zijn nog een aantal nieuwe materialen nodig. Denk aan tafels, stoelen, kasten, sanitair en materialen als scharen en potloden. Samen financieren we in december en januari €3185 om die aan te kunnen schaffen.