Sanitaire voorzieningen voor twee gemeenschappen in Zambia

Voor twee projecten in Zambia, die via World Servants georganiseerd worden door CCAP Zambia en Mkushi Christian Community, financieren we als leden van Stichting Geven is Leven de sanitaire voorzieningen.

Achtergrondinformatie over de twee plaatsen

Lerarenwoningen en klaslokalen in Kanolo

Wie

257 kinderen van de Kanolo Community School profiteren van de verbeterde onderwijsvoorzieningen.

Wat

World Servants zorgt hier voor lerarenwoningen en klaslokalen, als sponsors van Geven is Leven financieren we de toiletvoorzieningen.

Waar

Kanolo ligt verscholen in de heuvels van Oost-Zambia, drie kwartier rijden van de grote stad Lundazi. In het dorp leven ongeveer 800 mensen. De mensen leven van de landbouw. Met name mais en lokale groenten worden geteeld. Door de geïsoleerde ligging is het dorp erg arm. Het dorp is slechts door een hobbelweg te bereiken. De mensen zijn grotendeels zelfvoorzienend.

Een kliniek in Miloso

Wie

De kliniek wordt gebruikt door mensen uit de wijde omgeving van Miloso en ook de bijna 400 studenten van de Secondary School in Miloso vertrouwen op de medische zorg van de kliniek.

Wat

Er wordt een gezondheidscentrum gebouwd, waar veel meer behandelingen gedaan kunnen worden dan in de huidige kliniek. Na het project is er een aparte ruimte voor bevallingen en kunnen mannen en vrouwen apart liggen. Als leden van Geven is Leven zorgen wij voor de financiering van de sanitaire voorzieningen.

Waar

Miloso is een plattelandsdorp in het Mkushi District in Centraal Zambia op zo’n zes uur rijden van de hoofdstad Lusaka. De dichtstbijzijnde grote stad is Mkushi, op ongeveer een uur rijden. De inwoners van Miloso leven voornamelijk van landbouw. De meeste mensen hebben hun eigen boerderijtje, waar zij mais, sojabonen en tomaten verbouwen. Het is ieder jaar weer spannend of de oogst voldoende is om de rest van het jaar van te leven. De afgelopen jaren is er regelmatig voedselschaarste geweest.

Waarom

De kliniek van Miloso is overvol. Door de bouw van een nieuwe kliniek zullen er meer patienten kunnen worden opgenomen. Dit zal levensveranderend zijn voor deze gemeenschap!

Wat gaat Stichting Geven is Leven doen?

Concrete aanvraag

Als sponsors van Geven is Leven maken we de bouw van de sanitaire voorzieiningen bij deze twee projecten mogelijk. Samen willen we zorgen voor een bedrag van € 5.400. Degelijke latrines zijn van groot belang voor zowel de school als de kliniek. Zij dragen bij aan een schonere omgeving, gezondheid van de kinderen, en meer privacy voor de vrouwen.

Een reactie van Moffat

Sanitaire voorzieningen in Zambia

In Kanolo, Zambia, delen ze drie toiletten met het hele dorp. Dat vertelt projectmanager Moffat van CCAP in dit filmpje. Het blok latrines bij de school, dat we als Geven is Leven financieren, is daarom een grote stap vooruit. Het leerklimaat op de school verbetert behoorlijk, omdat kinderen minder snel ziek worden door de onhygiënische omstandigheden. Bovendien kunnen meiden straks ook naar school als ze ongesteld zijn. Wat een verandering!